Konsertforeninga / New Orleans Workshop Jazzclub / Oslo jazzforum / Kampenjazz / Oslo Jazzfestival / Nasjonal jazzscene, Victoria / Dans for voksne / all Ears / Blå, Brenneriveien 9 / Fritt Fall / Cosmopolite /
APRIL 2009 « »
S
M
T
O
T
F
L
     
   
18.09.2014 Oslo Stringwing kollektiv
Oslo Stringswing Kollektiv består av fire musikere med forkjærlighet for Django Reinhardts unike tilnærming til jazzen. De har gått hen og etablert en stringswing-jam på Bar Django i Thorvald Meyers gate 25 på Grünerløkka. Du er herved invitert til jam, med eller uten instrument, hver søndag mellom kl 18 og 21!

Les mer og lik på Oslo Stringswing Kollektiv sin side på Facebook

25.06.2014 Konserter i sommer
Fortvil ikke, hovedstadsjazzen tar ikke sommerferie! I hele sommer kjører både Oslo jazzforum, New Orleans Workshop og Herr Nilsen flere konserter hver uke, i tillegg til at Oslo jazzfestival har satt opp en utescene ved Spikersuppa hvor det blir muskk hver lørdag kl 15. Følg med her på jazzinoslo for oppdateringer på programmet.

 

20.05.2014 eksamensfestival 19- - 31.mai
Ut mai måned blir det eksamensjazz med studenter fra Norges musikkhøgskole nesten hver kveld på Nasjonal jazzscene Victoria. Konsertene starter kl 19 og det er gratis inngang. Til sammen skal 37 kandidater i ilden over ti kvelder. Velkommen!

 

01.04.2014 Tape to zero-festivalen 3. og 4.april
Tape to Zero er en mini-festival med fokus på musikk innen nyere jazz, elektronika og ambient. Torsdag 3.april åpner festivalen med premiere på Kjetil Husebø sitt nye elektroniske prosjekt, Skyggespill, før SpaceMonkey og Susanna & Jessica Slighter tar over scenen. Fredag presenteres festivalens bestillingsverk signert Deathprod og Biosphere, etter at Joker Nies (Tyskland) og Andrés Prado (Peru) trio har framført sine sett. Les mer på Tape to Zero sine nettsider..
22.01.2014 Djangofestival og finsk frijazz
Denne helgen har publikum valgets kval mellom to festivaler; Djangofestivalen på Cosmopolite som feirer strengejazzen for 35. gang med noen av sjangerens ledende internasjonale og norske navn, og Finnish Fun-festivalen på Nasjonal jazzscene hvor vi møter finske og norske frijazzstjerner tre dager til ende. God helg!

 

30.12.2013 Nytt år og All Ears igjen
Hurra for jula, hurra for det nye året og hurra for All Ears-festivalen! Allerede torsdag 9.januar er årets første festival i gang. Det blir fire frie dager til ende med det beste du kan ønske deg innen frijazz, impro og støy. Det foregår i Ny musikk sine lokaler på Grønland torsdag og fredag, på Vulkan Arena på Grünerløkka fredag og lørdag før det hele rundes av med en ettermiddagsseanse på Henie Onstad.

Komplett program på all Ears sine nettsider.

03.12.2013 Frijazzpass på Victoria i januar
Programslippet for Nasjonal Jazzscene Victoria byr på en travel januarmåned for frijazzfansen. Men fortvil ikke, du kan kjøpe samlebillett til alle frijazz-konsertene i januar: FIRE! ORCHESTRA, FINNISH FUN og PAAL NILSSEN-LOVE LARGE UNIT. Frijazzpasset koster bare kr 500/350 og kan kjøpes hos billettservice.

http://www.billettservice.no/event/nordisk-frijazzpass-januar-billetter/412313

26.06.2012 Jazzed Out Oslo
Den franske TV-kanalen Mezzo og filmskaper Mathieu Mastin har i serien "Jazzed Out" tatt turen til New York, Paris og London hvor de har gjort en rekke flotte liveopptak på originale locations. Og hva var vel mer naturlig enn å legge neste storbyserie til Tigerstaden? Se "Jazzed Out Oslo"-opptakene fra i fjor sommer på YouTube:

25.05.2012 Grefsen Jazz Society åpner på Svettern!
Onsdag 6/6 kl 19:00 braker det løs for Grefsen Jazz Society i Grefsens eget ærverdige kulturpalass, Svettern. Et lokale som burde være kjent for de fleste. Dog kan det nevnes for de som ikke er kjent her, at Svettern er beliggende i Kjelsåsveien 18 i trygg avstand fra Skeidbanen.

Grefsen Jazz Society skal være et møtested for det lokale publikum og de lokale artister. Et forum for så vel profesjonelle som for entusiaster. Denne første kvelden vil da også bære preg av nettopp dette, i det Borderline Big Band selv vil stå for hovedinnslaget. Supporting act vil være det meget unge og særdeles lovende bandet «De og De», satt sammen av studenter ved jazzlinjen på Manglerud VGS.

16.04.2010 Nasjonal jazzscene og Herr Nilsen kåret til byens beste konsertscener!

Aften har kåret Nasjonal jazzscene Victoria til byens beste i klassen mellomstore konsertscener. Ikke nok med det, men de har også kåret Herr Nilsen til byens beste konsertscene i klassen små konsertscener. Vi gratulerer! Les mer og følg med på hvem som blir kåret til Oslos beste store konsertscene på www.oslopuls.no

01.04.2009 Gi grasrotandelen din til Oslojazzen!

Med Grasrotandelen kan du som tipper, spiller Lotto eller Joker selv bestemme hva Norsk Tippings overskudd skal gå til. Du kan velge deg en jazzklubb, et storband eller en festival som får fem kroner for hver hundrelapp du spiller for, uten at din innsats eller dine vinnersjanser reduseres. Registrer deg via SMS: Send kodeord GRASROTANDELEN <organisasjonsnummer> til 2020 (Tjenesten er gratis). Eks GRASROTANDELEN 123456789. I Oslo kan du velge å støtte: Big Boss Band org.nr: 985 430 519. Kampenjazz org.nr: 991 960 287. Konsertforeningen Blå org.nr: 879 602 432. Shebop bigband org.nr: 977 080 347. Stiftelsen Oslo jazzfestival org.nr: 971 565 780. Østnorsk jazzsenter org.nr: 880 349 392. Flere foreninger vil komme til ordningen etterhvert. Løp og tipp! 

25.11.2008 Miloud guiderk slås til Ridder av 1.Orden
For første gang hedres en innvandrer til Norge med denne belønning for "utmerkede fortjenester av fedrelandet og menneskeheten". Onsdag 3.desember 2008 blir konsertarrangør og ildsjel Miloud Guiderk slått til Ridder av 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden. 
På kongehuset sine hjemmesider står følgende begrunnelse for tildelingen:

Ordensrådet har i sin vurdering og begrunnelse lagt betydelig vekt på at han på sin ukonvensjonelle måte, sin omtanke og raushet har bidratt til å skape et nivå for scenekunst innen jazz og etnisk musikk. Han har ved dette hevet den etniske musikkens nasjonale og internasjonale posisjon. Det er videre lagt vekt på hans innsats for psykisk utviklingshemmede og ikke minst hans arbeid med musikk som brobygger ved integreringen av innvandrere i Norge.


En skapende kraft

Marokkanske Guiderk kom til Norge i 1970, og har vært en skapende kraft i norsk musikkliv siden han i all beskjedenhet begynte å arrangere Emmajazz ved Emma Hjorths Hjem i Bærum i 1975.

I mer enn 30 år har han trukket verdens mest etterspurte musikere til Norge. Ingen andre kunne fått Chet Baker til å spille i gymsalen på en institusjon for psykisk utviklingshemmede – eller trukket storheter som Dexter Gordon, Stan Getz og Dexter Gordon til forstaden Bærum, heter det i en pressemelding.

Samtidig har Miloud gjennom klubbene Musikkflekken i Sandvika og Cosmopolite i Oslo gitt et internasjonalt mangfold av musikere i Norge muligheten til å fremføre sin musikk.

Utnevnelsen sender et sterkt og viktig signal fra Slottet i Mangfoldsåret 2008. Først og fremst fordi Miloud Guiderk selv representerer det flerkulturelle Norge, men også fordi dette er en anerkjennelse av hans evne til å åpne opp for og inkludere de mange ulike musikalske uttrykk som preger Norge i dag. Hans omtanke og raushet i forhold til sine medmennesker preger alt han gjør.

Feiringen av Miloud Guiderks utnevnelse til Ridder av Den Kongelig Norske St. Olavs Orden vil foregå på "det nye" Cosmopolite i "det gamle" Soria Moria på Torshov i Oslo 3. desember. Programmet vil gjenspeile nettopp mangfoldet som preger norsk musikkliv i dag. 
Les mer om Cosmopolite her
30.10.2008 Tre for en-system ved registrering av konserter på jazzinoslo.no

Hurra for internett! Nå foregår registrering av arrangementer til jazzinoslo.no på følgende måte: Hvis du vil publisere ditt arrangement på jazzinoslo.no så går du til  http://jazzinorge.no/konsertkalender og legger inn infoen der. Da vil du få publisert info om din konsert både i "Konsertkalenderen" på  jazzinorge.no , på www.ostnorskjazzsenter.no og på www.jazzinoslo.no. Du får altså publisert konsertinfo tre steder ved å legge det inn én gang! Fantastisk! Og en stor takk til Dotgrid og K-prod for tekniske løsninger!

 
01.04 Cosmopolite, Soria Moria
NMH tromme-ensemble feat. Eivind Aarset
1900 entré 100,- / medl. 100,- / stud. 100,-

Thomas Strønen har skrevet musikk for et knippe trommeslagere ved Norges Musikkhøgskole. Musikken er tuftet på polyfone rytmiske prinsipper med inspirasjon fra så vel vest-afrikansk tradisjonsmusikk, som europeisk minimalistisk musikk.

Mens Eivind Aarset tar et dypdykk i en klanglig og mørk underverden, jobber 6 slagverkere seg gjennom uvanlige og frekke trommegroover.

Medvirkende:
Eivind Aarset - gitar
Thomas Strønen - trommer
Tore Sandbakken - trommer
Tore Flatjord - trommer
Jakop Janssønn - trommer
Anders Kregnes Hansen - trommer
Endre Gulbrandsen - trommer

 
02.04 Nasjonal jazzscene, Victoria
WU FEI & ROLF-ERIK NYSTRØM
1900 entré 180,- / medl. 130,- / stud. 130,-

Born and raised in Beijing, Wu Fei is a virtuoso composer and performer who began learning gu zheng and piano at the age of 6, started giving solo concerts at age 9, and at age 15 entered the China Conservatory of Music to study composition.
After coming to the US in 2000, she went on to receive her M.A. in Composition from Mills College and a grant from "Meet the Composer". She began to diversify her sound and experiment widely, working with musicians as dynamic as John Zorn, Fred Frith, Béla Fleck, Pauline Oliveros, Carla Kihlstedt, and Cecil Taylor and also as a commissioned composer for Percussions Claviers de Lyon (piece premiered at the Forbidden City Concert Hall, Beijing).
Wu Fei's compositions for choir, string quartet, chamber ensemble, Balinese gamelan, orchestra, film, and modern dance exhibit her remarkable skill and profound musical understanding. She has also appeared as a guest on Frith's "Eye to Ear II" (Tzadik, USA) and "Happy End Problem" (Recommended, UK) and Carla Kihlstedt's "Traineater" (Anti, USA). Wu Fei has performed in cities around the world, including New York, Rome, Beijing, Berlin, Dublin, Venice, Milano, and San Francisco and released her debut album in 2007, entitled "A Distant Youth" (Forrest Hill, Italy) and featuring Frith and Kihlstedt. Fall 2008 saw Wu Fei collaborating with such New York City luminaries as cellist Erik Friedlander, percussionist Billy Martin, and bassist Trevor Dunn and also serving as curator for the month of October at John Zorn's modern music venue, The Stone, in the East Village. November 2008 brought the release of her second album "Yuan" (Tzadik), a collection of chamber works and a new piece for solo piano performed by Stephen Drury.
February 2009 will bring a music DVD entitled "Shan Qi" (Ozella Music, Germany), filmed in the Italian Alps and featuring the young artist and several outstanding European musicians. In 2009, Wu Fei will return to Europe and China for further concerts, collaborations, and recording projects. Wu Fei's performances on gu zheng and voice can be as delicate as lace or furious as thunder.

Rolf Erik Nystrøm på myspace

Wu Fei på myspace
 
02.04 New Orleans Workshop jazzclub på Herr Nilsen
MAJKEN M/MARVIN CHARLES
1900 entré 100,- / medl. 50,- / stud. 30,-

Majken Christensen voc, Frode Kjækstad, guit, Ove Billington pno, Stig Hvalryg bass, Torstein Ellingsen drms med gjest Marvin Charles voc.

 

02.04 Dattera til Hagen, Oslo
THE UNION
1900 entré 100,- / medl. 100,- / stud. 100,-

The Union fremfører energisk akustisk jazz med basis i egne komposisjoner. Musikken pendler mellom stramme arrangementer, organisk samspill og leken improvisasjon. Kvartetten spiller musikk med klare referanser til amerikansk 60-tallsjazz, men har i tillegg særegne melodier som sitt musikalske visittkort.
The Union er en utadvendt jazzkvartett med bred musikalsk erfaring. Gruppens medlemmer har spilt sammen i ulike konstellasjoner de siste årene, og har nå forent krefter i denne hardtslående ”fagforeningen”!

Ola Welo (tenorsax), Tomas Heggdal (piano), Lars-Tormod Jenset (bass), Martin Wister (trommer).
 
03.04 Nasjonal jazzscene, Victoria
TRONDHEIM JAZZORKESTER & ERLEND SKOMSVOLL
2000 entré 170,- / medl. 120,- / stud. 120,-

ERLEND SKOMSVOLL - piano, dirigent
FRODE NYMO - saksofon
SISSEL VERA PETTERSEN - saksofon, vokal
NILS JANSEN - saksofon
JØRGEN MATHISEN - saksofon
JOHN PÅL INDERBERG - saksofon
EIRIK HEGDAL - saksofon
PETTER KATERAAS - trompet
HAYDEN POWELL - trompet
EIVIND LØNNING - trompet
ØYVIND BRÆKKE - trombone
INGER BESSERUDHAGEN - horn
DANIEL HERSKEDAL - tuba
OLE MORTEN VAAGAN - bass
HÅKON MJÅSET JOHANSEN - trommer
NILS OLAV JOHANSEN - gitar, vokal
DAVID SOLHEIM - lydtekniker

Erlend Skomsvoll er i dag en av de mest profilerte unge jazz-komponister  i Norge.Trondheim Jazzorkester er et av de ledende store jazzensemblene i landet og er kjennetegnet av de stadig skiftende besetninger og prosjekter med stor variasjon i kunstnerisk uttrykk. Erlend Skomsvoll har vært svært delaktig som komponist og musiker Trondheim Jazzorkesters historikk fra 2000 til i dag. Vi husker prosjektene med både Chick Corea og Pat Metheny som høydepunkter.

Erlend ble i 2007 utfordret til å skrive et bestillingsverk for TJO med urframføring på Kongsberg Jazzfestival . Konserten ble gjentatt i Copenhagen Jazzfestival med stor suksess. I april 2008 ble produksjonen sendt på representasjonsoppdrag for Trondheim Kommune til vennskapsbyen Ramallah (Palestina) sin feiring av byens 100 års jubileum og gjorde også en konsert i det Palestinske Nasjonalteateret i Jerusalem.

Verket ble spilt inn på CD  i Rainbow studio med Jan Erik Kongshaug bak spakene og med Erlend Skomsvoll som medprodusent. Turnèen er dermed en plateslippturne.

Erlend Skomsvoll har gitt følgende beskrivelse av bestillingsverkets idè:

 -en kontrafaktisk musikkhistorisk betraktning, i forhold til 
jazzhistorien og den parallelle kunstmusikk, med Trondheim 
Jazzorkester..

Verket for TJO  tar for seg en filosofisk  problemstilling, den Kontrafaktiske Historie. Kontrafaktisk Historie betyr "det som ikke er skjedd".

Dvs at man ser på hva som hadde skjedd hvis Dinosaurene ikke hadde 
blitt utryddet for noen millioner år siden, Norge ikke hadde kommet i union med Danmark på 1300-tallet, om sørstatene i USA ikke hadde tapt den amerikanske borgerkrigen osv

Så hva hadde skjedd hvis Arnold Schönberg og New Orleans-musikken 
hadde smeltet sammen, Hva hadde skjedd hvis Messian og Bebopen hadde "møttes". Hva hadde skjedd hvis verden hadde hatt de kommunikasjonsmidlene vi har i dag, allerede tidlig i forrige århundre? Og hva skjer når Erlend Skomsvoll tar fatt på denne oppgaven?
 
04.04 New Orleans Workshop jazzclub på Stortorvets Gjæstgiveri
LOUISIANA JAZZBAND
1230 entré Gratis! / medl. Gratis! / stud. Gratis!

Tormod Isachsen trp, Søren Bøgelund sax, Pål Frank trmb, Hans Frank bjo, Jan Kristiansen bass, Jon Moslett drms

 
04.04 New Orleans Workshop Jazzclub i foajeen på Konserthuset
MAJKENS KVINTETT
1300 entré Gratis! / medl. Gratis! / stud. Gratis!

Majen Christensen voc, Frode Kjækstad, guit, Ove Billington pno, Stig Hvalryg bass, Torstein Ellingsen drms

 
04.04 Oslo Jazzforum på Herr Nilsen
Rune Klakegg trio
1500 entré 100,- / medl. 100,- / stud. 100,-

Rune Klakegg - piano, TBA - bass og Roger Johansen - trommer

 
04.04 Nasjonal jazzscene, Victoria
THE CORE AND MORE
1900 entré 170,- / medl. 120,- / stud. 120,-



PETTER WETTRE - saksofon
ERLEND SLETTEVOLL - piano
STEINAR RAKNES - bass
ESPEN AALBERG - trommer
JONAS KULLHAMMAR - saksofon
MAGNUS BROO - trompet
VIDAR JOHANSEN - saksofon

The Core er et av Norges aller beste live-band! The Core and More er the Core + tre forsterkninger: saksofon-nestor Vidar Johansen og söta brödre Magnus Broo og Jonas Kullhammar. Denne kvelden slipper gjengen plate, som faktisk ble spilt inn på Victoria. Tyvlytting på innspillingsdagene lover fullt trøkk og herlige komposisjoner signert Vidar Johansen. Med den blåserekka sammen med landets mest hardsvingende komp må det bare bli en kveld i energiens tegn.

The Core går ikke av veien for å mikse rocke-energi med 60-tallsjazzen. Martin Revheim uttalte dette om bandet etter en konsert i Oslo i 2004: "The Core har alt som jazz i 2004 bør ha: Energi, raushet og en utemmelig ungdommelighet som gir inntrykk av at hver konsert kan være den siste. De står på skuldrene til DE STORE, men stuper modig i havet uten å vite om strømmen river dem med eller om bølgene bærer dem. Sånt blir det gode konserter av, og ikke minst himla gode band!" Det er ingen grunn til å tro at situasjonen er endret nå i 2009.

The Core på nett

Hør The Core på myspace

Foto: Eirik Lande
 
04.04 Oslo Jazzforum på Herr Nilsen
Torbjørn Sunde Blue Note Session
2000 entré 150,- / medl. 150,- / stud. 150,-

Mye av dagens hippe groover og samples er inspirert av den funky jazzen fra 60 & 70-tallet, som særlig kom fra artister på selskapet Blue Note Records: Donald Byrd, Freddie Hubbard, Herbie Hancock, Lee Morgan og Wayne Shorter.

Torbjørn Sunde Kvartett spiller funky akustisk jazz med utgangspunkt i det klassiske Blue Note-repertoiret.

Sunde har valgt å samarbeide med toppmusikere som gjennom mange år har vist at de har spisskompetanse innen denne sjangeren.

 
06.04 Nasjonal jazzscene, Victoria
MARILYN MAZUR SESSION
2000 entré 150,- / medl. 50,- / stud. 50,-

Helge Norbakken (perc)
Eivind Aarset (git)
Marilyn Mazur (prec)

April-session med perkusjonist i verdensklasse!

Eivind Aarset, Helge Norbakken og Per Jørgensen utgjør Marilyn Mazurss medmusikanter denne første mandagskvelden i april.

Helge Norbakken er en perkusjonist i Mazurland, med en særegen originalitet og en flora av diverse perkusjonsinstrumenter på scenen. Han er en meget ettertraktet og allsidig musikant, han spiller blant annet med Batagraf, Jon Balke Magnetic North Orchestra, Kari Bremnes og Maria Joao.

Eivind Aarset er en av våre ledende gitarister. Han er kanskje mest kjent for sine tette samarbeid med Marilyn og Nils Petter Molvær, men har også eget band (med Audun Erlien og Wetle Holte) som har gitt ut flere kritkerroste plater og gjorde i fjor høst en meget fengende konsert på Victoria. Eivind frembringer de mest utrolige stemninger fra gitaren/laptopen/effektboksene, og er virkelig en pionér i gitarland. Eivind har vært en nær samabeidsparter for Marilyn i mange år, sist under Moldejazz' uforglemmelige åpningskonsert i fjor.

Per Jørgensen er en høyt respektert improvisatør her hjemme, sist hørt på Victoria i februar sammen med lovende masterstudenter fra NMH. Per har en befriende åpen og lekende holdning til sitt musikalske virke, noe som gjør han til en uforutsigbar og spennede musiker å lytte til. Han trakterer både trompet, vokal og diverse perkusjon.

Marilyn Mazur liker musikk som er telepatisk, overraskende, emosjonell, varm, levene, fra den sarte lyriske via mystiske groover til kraftfull og vill energi.

Marilyn Mazur ble født i New York i 1955 men har bodd i Danmark siden hun var 6 år. Som ung spilte hun piano og danset klassisk ballett. Hun er utdannet fra Royal Danish Academy of Music, men er i stor grad selvlært på de instrumenter hun trakterer. Fra 1975 jobbet hun som perkusjonist/trommeslager/sanger i ulike band på den danske jazzscenen. I 1985 ble hun plukket opp av selveste Miles Davis som hun turnerte verden rundt med. Hun har også turnert med legender som Gil Evans og Waye Shorter, samt jobbet med det meste som kan krype og gå av skandianiske store jazzartister (Bobo Stenson, Palle Mikkelborg, Arild Andersen, Nils Petter Molvær osv..)

Mazur er i dag aktiv med et utall prosjekter, blant annet Future Song, Percussion Paradise, Celestial Circle, samarbeid med Jan Garbarek, trio med Anders Jormin og Per Jørgensen osv. Hun er også en meget aktiv komponist for andre ensembler, teater- og danseforestillinger. Hun var Artist in Residence under Moldejazz i fjor, og vi er derfor svært stolte av å presentere sessions på Nasjonal jazzscene med denne unike artisten.



MARILYN MAZUR SESSION 06.04.2009 - 20:00

MARILYN MAZUR SESSION 13.04.2009 - 20:00

MARILYN MAZUR SESSION 20.04.2009 - 20:00

MARILYN MAZUR CELESTIAL CIRCLE 27.04.2009 - 20:00
 
13.04 Nasjonal jazzscene, Victoria
MARILYN MAZUR SESSION
2000 entré 150,- / medl. 50,- / stud. 50,-

Tone Åse (vokal) / Ståle Storløkken (keys) / Eivind Aarset (git) / Marilyn Mazur (perc)

Tone Åse er en velkjent vokalist fra jazz- og kormiljøet i Trondheim. Hun har medvirket i Kvitretten, Trondheim Voices, Trondheim jazzorkester og i Live Maria Roggens band. Sammen med Ståle Storløkken og Tor Haugerud utgjør hun trioen BOL som jobber innenfor et elektronisk og visuelt landskap.

Ståle Storløkken
er en av våre fremste tangentmagikere. For tiden gjør han suksess med den energiske trioen Elephant9. Storløkken spiller også med Humcrush, Terje Rypdals Skywards, Supersilent og BOL. Når Storløkken gjester Victoria kommer han som regel med et imponerende antall ledninger, bokser, synther og dupeditter som han på magisk vis får de mest groovy improvisasjoner og sære lyder ut av.

Eivind Aarset er en av våre ledende gitarister. Han er kanskje mest kjent for sine tette samarbeid med Marilyn og Nils Petter Molvær, men har også eget band (med Audun Erlien og Wetle Holte) som har gitt ut flere kritkerroste plater og gjorde i fjor høst en svært fengende konsert på Victoria. Eivind frembringer de utroligste stemninger fra gitaren/laptopen/effektboksene, og er virkelig en pionér i gitarland.  Eivind har vært en nær samabeidsparter for Marilyn i mange år, sist under Moldejazz' uforglemmelige åpningskonsert i fjor. 

Marilyn Mazur liker musikk som er telepatisk, overraskende, emosjonell, varm, levende; fra den sarte lyriske via mystiske groover til kraftfull og vill energi...
Hun ble født i New York i 1955 men har bodd i Danmark fra hun var 6 år. Som ung spilte hun piano og danset klassisk ballett. Hun er utdannet fra Royal Danish Academy of Music, men er i stor grad selvlært på de instrumenter hun trakterer. Fra 1975 jobbet hun som perkusjonist/trommeslager/sanger i ulike band på den danske jazzscenen. I 1985 ble hun plukket opp av selveste Miles Davis som hun turnerte verden over med. Hun har også turnert med legender som Gil Evans og Waye Shorter, samt jobbet med det meste som kan krype og gå av skandianiske store jazzartister (Bobo Stenson, Palle Mikkelborg, Arild Andersen, Nils Petter Molvær osv..)
Mazur er i dag aktiv med et utall prosjekter, blant annet Future Song, Percussion Paradise, samarbeid med Jan Garbarek, trio med Anders Jormin og Per Jørgensen osv. Hun er også en meget aktiv komponist for andre ensembler, teater- og danseforestillinger. Hun var Artist in Residence under Moldejazz i fjor, og vi er derfor svært stolte av å presentere sessions på Nasjonal jazzscene med denne unike artisten.

Dørene åpner 20:00
 
14.04 Nasjonal jazzscene, Victoria
UHØRT! LANA TRIO
2000 entré 100,- / medl. 50,- / stud. 50,-

HENRIK MUKEBY NØRSTEBØ - trombone
KJETIL JERVE - piano
ANDREAS WILDHAGEN - trommer

Medlemmen av trioen er alle tidligere elever fra jazzlinja på Sund folkehøgskole, men er nå spredd ut på jazzlinjene i Norden, konservatoriet i Trondheim, Musikkhøgskolen (Oslo) og Göteborg.
Bandet spiller friimprovisert musikk og ønsker å skape fremdrift og energi ved å bruke ulike teksturer og parametre og skape spennende uttrykk og vendinger. Trioen er inspirert av blant annet Anthony Braxton, Keith Jarrett og Schlippenback trio.

myspace.com/lanatrio
 
15.04 Nasjonal jazzscene, Victoria
GEIR LYSNE ENSEMBLE
1900 entré 180,- / medl. 130,- / stud. 130,-

Geir Lysne - saksofon, fløyte
Tore Brunborg - saksofon, fløyte
Steffen Schorn - saksofon, fløyte, klarinett
Morten Halle - saksofon, fløyte
Eckhard Baur - trompet, vokal
Jesper Riis - trompet
Arkady Shilkloper - horn
Helge Sunde - trombone
Lars A. Haug - tuba
Vladislav Sendecki - tangenter, elektronikk
Bjørn Kjellemyr - bass
Terje Isungset - perkusjon, munnharpe, voice
Andreas Bye - trommer
David Solheim - lyd
Stefan Dombek - lys

Den enormt kreative og virtuose jazzkomponisten, arrangøren og saksofonisten Geir Lysne og hans ensemble gjør en norsk releasekonsert for plata The Grieg Code. Verket hadde premiere på Nattjazz i Grieg-året 2007, hvor Lysne har komponert ny musikk basert på originale Grieg-melodier.  

Geir Lysnes eget ensemble er med sine fire utgivelser skamrost av journalister over hele verden. I 2006 fremførte ensemblet åtte utsolgte konserter i Tysklands største konsert- og operahus, på invitasjon av Jazznights.de. Turneén var i forbindelse med ensemblets utgivelse Boahjenásti, en utgivelse som høstet Yatzy fra norsk presse og vakt stor internasjonal begeistring. Tysk presse brukte superlativer som "Forbløffende nyskapende", "Toppkanon fra Skandinavia" og "Åpnet dørene til jazzhimmelen".

Ensemblet og Lysnes musikk omtales som noe av det mest spennende på storbandscenen i verden. Med sitt genuine uttrykk har ensemblet de siste årene befestet sin internasjonale posisjon. Lysne har vært hovedarist i konsertserier og åpningskonserter ved flere av Europas største jazzfestivaler.

Geir Lysne er utdannet fra Norges musikkhøgskole, og i tillegg til sitt virke som ensembleleder, er Geir universitetslektor ved Universitetet
i Oslo og han gir jevnlig masterklasser i jazzkomposisjon ved høyskoler i Europa. Geir Lysne studerte jazz med saksofon som hovedinstrument, og har siden studert komposisjon hos sentrale størrelser i Europa. Han fikk Spellemannsprisen med Oslo Groove Company i 1992. Lysne har mottatt en rekke stipender og fikk i 2004 Statens arbeidsstipend for komponister.
 
Etter oppvekst i korpsbevegelsen har Lysne etter utdannelsen blitt en sentral person i landets profesjonelle storband- og korpsmiljø, både som komponist, dirigent, pedagog og utøver. Geir har arbeidet med kjente europeiske storband som Nordt Deutch Rundfunk Big Band (Hamburg), Hessiscer Rundfunk big band (Frankfurt), Klüvers big band (Århus), og Store Stygga (Stockholm). I Norge har Lysne arbeidet med Det Norske Blåseensemble, Kristiansand Blåseensemble, alle av Forsvarets fem profesjonelle musikkorps og Trondheim Jazzorkester.

Geir Lysne på nett
 
15.04 Mono
DeathJazz: Kurator Alex Gunia m/ Janek Gwizdala/Jojo Mayer/Oli Rockberger og Audun Waage
2000 entré 100,- / medl. 100,- / stud. 100,-

Den tyske gitaristen og elektronikeren Alex Gunia har i løpet av de siste åra jobbet med prosjekter som har involvert svært mange godfolk på den moderne norske og den internasjonale jazzscena. Her kan nevnes Nils Petter Molvær, Matalex, Bugge Wesseltoft, Kjetil Møster, Randy Brecker, Billy Cobham, Mike Stern, for å ta et utvalg. Til sommeren er han busy med Mungolian Jet Set på både Roskilde og Øya, men før det får han boltre seg på opptil flere Death Jazz-tilstelninger på vårparten. Og det er ikke grunnkurselever han starter opp med…

Bassist Janek Gwizdala havna i New York City i 2001 etter å ha vært innom flere tunge utdanningsinsitusjoner innen musikk. Å leve av firestrengeren aleine var ikke nok og Janek begynte å studere produksjon og programmering. Siden har dette brakt ham ut i et utall konstellasjoner med både tenklige og utenklige samarbeidspartnere; her bør nevnes Pat Metheny, Marcus Miller, Hiram Bullock, Airto Moirera og NERVE, for å liste opp et beskjedent utvalg. Fra 2004 har han også fungert som orkesterleder, og den siste plata ”Live at the 55 bar” fra den legendariske scena i Greewich Village har høsta svært mye ros blant kritikere.

Med seg har han trommeskader Jojo Mayer , født i Sveits, men for tida bofast i det store eplet. Jojo Mayer har skapt seg et navn i New Yorks undergrunnsmiljø gjennom sine Prohibited Beatz-fester og totalt drøye live dum’n’bass sessions og med sitt bandprosjekt NERVE har han turnert verden rundt i flere omganger. Det er bare å bevilge seg god tid med youtube, den følinga med trommene ligner ingenting.

På brett finner vi Oli Rockberger, engelskmann som også har emmigrert over atlanteren, og som også har en omfattende CV hva angår opptredender og kjente samarbeidspartnere i og utafor jazzuniverset. Oli har tidligere henta inspirasjon fra r&b og gospel og i symbiose med frikerene nevnt over skaper dette en helt egen energi på scena.

Sist men ikke minst finner ’vår egen’ trompetist Audun Waage , for tida utvandra til Barcelona, og som de siste åra har blåst seg rundt om i forskjellige bandprosjekter og på festivaler på kontinentet. Waage har arbeidet med et bredt spekter av stilarter og musikere – fra flamenco via jazz til streit pop og lugubre undergrunns-greier.

Og av alle steder legger altså denne banden turen innom rocke-Mono. Det ligger an til en vill kveld og egenmelding / ”hjemmekontor” på torsdag. Seriøst altså, den trommisen er klin kokos.

 
16.04 Sentrum scene
SILJE NERGAARD
2000 entré 325,- / medl. 325,- / stud. 325,-

Med sin karakteristiske stemme og teft for gode melodier har Silje Nergaard blitt en av våre fremste jazzartister. I februar kommer hennes nye plate ”A Thousand True Stories” og singelen ”Dreamers At Heart” er allerede A-listet på P1. På konserten har Silje har med seg sitt faste band: Helge Lien (piano), Finn Guttormsen (bass), Jarle Vespestad (trommer) og Håvar Bendiksen (gitar).
NB! Unummererte sitteplasser.

 
16.04 New Orleans Workshop jazzclub på Herr Nilsen
UNION RYTHM KINGS
2000 entré Gratis! / medl. Gratis! / stud. Gratis!

Bent Persson (SE) trp, Lars Frank clar/sax, Kristoffer Kompen trmb, Morten Gunnar Larsen pno, Jacob Ullberger (SE) bjo/guit, Frank Sjöström (SE) bass-sax

 
16.04 Cosmopolite
Jacob Young Group
2000 entré 200,- / medl. 150,- / stud. 150,-

Jacob Young Group gjør en av sine sjeldne konserter i Oslo. Musikerne har holdt sammen siden etter at de debuterte som kvintett under Kongsberg jazzfestival i 2002. De har laget to album for det anerkjente plateselskapet ECM, turnert i Europa og i Asia.
I 2004 kom debut-cden Evening Falls og ble mottat som en av årets beste plater hos anmelderne her hjemme og i utlandet (#1 i Dagsavisen, terningkast 6 i Dagbladet og VG) samt topp 10 hos allaboutjazz.com. Sideways som ble sluppet i 2007/8 ble inkludert på listen til Allmusic´s favorite Jazz Albums of 2008 og mottok også meget gode anmeldelser i Norge (terningkast 5 i Dagbladet).


Fem musikere på internasjonalt toppnivå. Gitarist og komponist Jacob Young mottok i 2003 Gammleng-prisen i kategorien jazz fra Fond for utøvende kunstnere. Trompeten trakteres av den Statoil/ Hydro- prisbelønnete trompetisten Mathias Eick. En av norsk jazz mest legendariske og prisbelønnete musiker, Jon Christensen spiller trommer sammen med den meget etterspurte bassisten Mats Eilertsen. På bass-klarinett og tenor saxofon møter vi den erfarene Vidar Johansen.

 
17.04 Bare jazz
PLATESLIPP: STIAN AROUND A HILL QUARTET
1430 entré Gratis! / medl. Gratis! / stud. Gratis!

“LILLE STILLE” er bandets første plate og slippes på AIM Records, mandag 13.april.

Dette markeres med en minikonsert på BARE JAZZ, fredag 17.april kl.1500.

Stian Omenås – trompet / Svein Magnus Furu – treblås / Jo Berger Myhre – bass / Øyvind Skarbø -trommer.

(Det vil bli spilt trio minus trommer ved denne anledning).

NB ! SAHQ spiller også på Nasjonal Jazzscene, Victoria – fredag 15.mai kl.2100.

Velkommen !

 
17.04 Bare Jazz, Oslo
CD-slipp: Stian Around a Hill Q
1430 entré Gratis! / medl. Gratis! / stud. Gratis!

"Lille Stille" slippes på AIM sound city, www.aimsoundcity.com

spiller smakebiter i trioformat med cd-salg

 
17.04 Nasjonal jazzscene, Victoria
SEX MOB (US)
1900 entré 200,- / medl. 150,- / stud. 150,-

Steven Bernstein (slide trp)
Briggan Krauss (sax)
Tony Scherr (bs)
Kenny Wollesen (tr)

Planetens tøffeste jazzkvartett er tilbake!

Da Sex Mob besøkte Nasjonal jazzscene i fjor vår var det årets ubestridte høydepunkt for mange av oss som var tilstede. Nå er den Grammy-nominerte supergruppa fra downtown New York City tilbake på europaveien, og første rasteplass blir igjen Karl Johan og Victoria. Siden sist har de også rukket å skifte navn til ... Sexmob.

Bandleder, arrangør og slide-trompetist Steven Bernstein er ikke en mann som tar nevneverdig hensyn til musikalske konvensjoner. Musikkhistorien blir brukt som en dårlig sikret lekegrind og repertoaret av coverlåter spenner fra Duke Ellington til Abba - gjerne i samme låt hvis det passer seg slik. Sexmob er ikke interessert i lavmælte samtaler over tekoppen! Det skal være svett, skittent, groovy og, ikke minst, morsomt! Det skal være latter, klirring i glass og engasjering ved bordene. Eller som Bernstein sa etter utgivelsen av deres første plate Din of Inequity (1998): "Forhåpentligvis får folk lyst på sex etter å ha hørt den."

Sexmob setter med andre ord sin ære i å beholde jazzen slik den var ment å
være: som populærmusikk, klubbmusikk, dansemusikk. Det musikalske utgangspunktet deres er, ikke overraskende, klassisk jazz. Men de slenger samtidig inn nok moderne, gjerne avantgardistiske, elementer til at puritanerene må finne seg i å dele moroa med et bredere publikum. (Ja, de er faktisk et avant-gutbucket -band, hvis vi skal vi tro The New York Times....). Plateutgivelsene har konsentrert seg rundt en utvidet "songbook"-tradisjon - coverlåter om du vil - med respektfullt uærbødige tolkninger av Ellington, John Barry og Prince, for å nevne noen få. Unntaket er Dime Grind Palace fra 2003, som inneholder kun originalkomposisjoner.

Sexmob har klart kunststykket å forbli det tøffe klubb-bandet alle vil henge med på nachspielet, samtidig som de har hatt kommersiell suksess i mainstream-markedet. De har blitt omtalt som "New Yorks beste jazzband"
og har blitt kåret til årets beste akustiske band av Down Beat Magazine i 2002. Deres siste plate Sexotica (2006) ble nominert til Grammy i kategorien Best contemporary jazz album, en kategori vanligvis tett befolket av glatte jazzpoputøvere.

Medlemmene i Sexmob er opptatte på mange kanter, og særlig er bandleder Bernstein en mann med mange jern i ilden. Han er hyppig brukt som sessionmusiker for så ulike stjerner som Lou Reed, Elton John og Linda Rondstad, og var sammen med bandkollega Kenny Wollesen bidragsyter til Norah Jones' Grammy-vinner Come away with me. I tillegg jobber Bernstein med filmmusikk (han arrangerte musikken til Robert Altmans Kansas City blant annet), han fordyper seg i jødiskinspirert musikk gjennom Diaspora-albumene, og han deltar i Leonard Cohen-prosjektet Came so far for Beauty. Blant mye annet. Ja, og så spiller han av og til i brylluper....

Fredag 17. april inviterer Sexmob til fest på Victoria. Vi kommer, kommer du?

Steven Bernsteins nettsider
Sex mobs nettsider
 
18.04 New Orleans Workshop jazzclub på Stortorvets Gjæstgiveri
OSLO STRING SWING ARTILLERIE
1330 entré Gratis! / medl. Gratis! / stud. Gratis!

Carsten Boe (git), Axel Viale (git/voc), Kjetil Åsen (bass), Tor Anders Stadheim (drms).

 
18.04 New Orleans Workshop Jazzclub i foajeen på Konserthuset
GEORG REISS KVARTETT
1400 entré Gratis! / medl. Gratis! / stud. Gratis!

Georg Reiss clar, Håkon Gjesvik pno, Audun Ellingsen bass, Torstein Ellingsen drms.

 
18.04 Oslo Jazzforum på Herr Nilsen
BRINCK-JOHNSEN KVINTETT
1500 entré 100,- / medl. 100,- / stud. 100,-

Bernt Brinck-Johnsen - barytonsaksofon, Per Martin Berg - trompet og flygelhorn, Knut Bergodd - gitar, Sture Janson - bass og Dag Arild Espeseth - trommer. <br /><br />Kvintettens repertoar omfatter bl a originalmateriale fra Gerry Mulligan, Horace Silver og Hank Mobley - såkalt moderne jazz fra 50- og 60-årene - noe som slår spesielt godt an blant de som nå er 50 og 60.

 
18.04 Nasjonal jazzscene, Victoria
GAMELAN SHOKBREKER
1900 entré 180,- / medl. 130,- / stud. 130,-

Patrick Shaw Iversen (fl/prog), Ismet Ruchimat (gamelan), Rita Tila (vok), Peter Baden (prog) og Kenneth Ekornes (tr)

Med en kombinasjon av improvisasjonsmusikk, elektronika, elementer av gamelanmusikk fra Java og den fantastiske vokalkunsten til Rita Tila inntar Gamelan Shokbreker Nasjonal jazzscene.

Gamelan Shokbreker den norske jazzmusikeren Patrick Shaw Iversens hjertebarn. Iversen vender tilbake til den vakre eldgamle gamelanmusikken, som med sitt minimalistiske, men samtidig avanserte rytmiske strukturer er det perfekte følget for ny, norsk jazz og elektronika.

Gamelan Shokbreker har blitt presentert i ulike konstellasjoner og denne gangen er det i kvintettform med Iversens mangeårige musikalske partner Peter Baden og Kenneth Ekornes i kompet, samt gamelanmusikeren Ismet Ruchimat og som nevnt fantastiske Rita Tila på vokal. Norsk elektronikajazz risles gjennom tradisjonelle indonesiske rytmer og klanger og skaper musikalske malstrømmer som drar deg ned i dypet.

Vokalmusikken på Java er kjent for sin kompleksitet og vakre uttrykksform hvor et av særpregene er dets rike innhold av ornamentikk i en gjennomkomponert musikkform. Samtidig har vokalisten en mengde valgmuligheter i forhold til hvilken ornamentikk hun ønsker å bruke i et musikalsk stykke. Vokalstemmen inneholder derfor en stor grad av improvisasjon. I tillegg er fraseringen uhyre vakker og spennende. Den er samtidig virtuos men tilbakeholdt, dempet men intens og reflekterer et av hovedaspektene innen mye av den utøvende kunsten på Java (og Bali) som de kaller forholdet mellom "keras" og "manis". Keras betyr hardt, salt og manis betyr mykt, søtt og utrykket i musikken gjenspeiler musikerens tolkning av forholdet mellom disse motpolene.

Gamelanmusikk er en eldgammel musikkform fra Indonesia. Musikken, som spilles på en rekke forskjellige metallofon-instrumenter, har ofte et minimalistisk uttrykk samtidig som den består av meget avanserte rytmiske strukturer.  De indonesiske instrumentene innehar også en helt unik klangverden ettersom de fleste instrumentene er håndlagde og laget av forskjellige metaller som bronse, gull, messing m.m. Dette gir dem et stort overtonespekter svært få vestlige instrumenter innehar. Denne klangverdenen bearbeides elektronisk for å skape et helt særegent lydlandskap.

Vokalisten Rita Tila kommer fra den Sundanesiske folkegruppen på Java fra en familie med dype røtter i tradisjonell vestjavanesisk musikk. Hun regnes som en av de fremste unge vokalistene fra Vest-Java i dag med en  fantastisk vokalteknikk basert på den tradisjonelle vokalmusikken. Hun er utdannet på SMKN, Institutt for Tradisjonell Musikk i Bandung, og har turnert over hele Europa, Asia, USA samt besøkt Norge. Hun har spilt bl.a. med Arve Henriksen, Peter Baden, Pål "Strangefruit" Nyhus, Mamadou Diabate, Sarah Gomez, Patrick Shaw Iversen m.m.

Ismet Ruchimat innehar Bachelor Degree of Music fra musikkonservatoriet i Bandung og Masters Degree far Gadjah Mada University i Yogyakarta og regnes som en av de ledende musikerne og komponistene i Vest-Java i dag. Han har vært musikalsk leder av legendariske Jugala under ledelse av Gugum Gumbira, en av de største nyskaperne av vestjavanesisk  dans de siste 40 årene. Han har turnert over hele verden og samarbeidet med musikere som Hariprasad Chaurassia, Arve Henriksen, Pål "Strangefruit" Nyhus, Kjell Samkopf, Rob Waring, Mamadou Diabate, Tata Gueni. Han er lærer ved Institutt for Tradisjonell Musikk i Bandung og har undervist ved Norges Musikkhøgskole ved flere anledninger.

Patrick Shaw Iversen har vært utøvende musiker siden 1977 og arbeidet med musikere og grupper som Sidsel Endresen, on/off, Gamelan Shokbreker, Arve Henriksen, DJ Strangefruit, Inga Juuso, Roger Ludvigsen, Søyr, Arild Andersen, Torgrim Sollid,  Nils Petter Molvær, Tore Brunborg, Bugge Wesseltoft, Pål Thowsen, Audun Kleive m.m. Han har spilt på festivaler, klubber og teatre i Frankrike, Italia, Tyskland, Singapore, England, Nederland, Belgia, Spania, Polen, Sverige, Finland, Java, Sumatra, Tyrkia, Grønland, India, Bangladesh og Nepal og har skrevet musikk til 18 helaftens teater,- og ballettproduksjoner i Norge, Italia og Tyskland. Har tidligere gitt ut platene "Mountain Tasting", "Floating Islands" (Curling Legs) og «On/Off»(Jazzland).

Peter Baden er musiker/produsent/trommeslager som jobber med Live Elektronikk som spesialområde. Han er utdannet slagverker og jobber med Livesampling og improvisasjon med lyd i qvadrafoni og utfordrer ofte tradisjonelle musikalske løsninger. Baden produserer musikk for artister og har komponert musikk til flere bestillingsverk,  filmer, danseforestillinger og teateroppsettninger. Gjennom statens arbeidstipend for nyetablerte kunstnere har han utviklet hvordan live elektronikk/laptop kan brukes som instrument i bl.a Orkester-sammenhenger. Han har turnert/samarbeidet med artister som bl.a Mari Boine, Mungolian Jet Set, Hanne Hukkelberg, Eivind Aarset, Nils Petter Molvaer, Sternklang, Chillinuts, Inga Juuso, Ailu Gaup, Solveig Kringleborn m.fl og også remixet hele katalogen til Curling Legs med albumet REWORKS under navnet ”Chillinuts”.

Konserten er støttet av:
 
18.04 Oslo Jazzforum på Herr Nilsen
Lonely Woman
2000 entré 150,- / medl. 150,- / stud. 150,-

Lonely Woman har eksistert siden våren 2002, men samarbeidet mellom Vidar Johansen og Tine Asmundsen har røtter tilbake til et tidligere prosjekt på Kongsberg Jazz Festival i 1996. Bandets musikk gjenspeiler Vidar og Tine sin kjærlighet for den moderne svarte jazztradisjonen, som gjennom de medvirkende musikernes brede erfaring, gis nytt liv.

Lonely Woman har tre utgivelser på Hazeljazz: HJ2, HJ3 og HJ6. HJ2 heter ”aLIVE 2003” med opptak fra Stabekk Kulturhus og Munch-museet. HJ3 er ”Demons Diversions” av Vidar Johansen. Dette verket er kommet til med støtte fra Norsk Kulturråd, og er skrevet med tanke på musikerne i Lonely Woman. Musikken gjenspeiler ulike sider av Vidar Johansen sine formidable evner som komponist. HJ6, som heter ”Radegund”, kom ut i oktober 2008 og har fått glimrende kritikker. I september 2004 hadde bandet konsert sammen med Roscoe Mitchell (Art Ensemble of Chicago) og spilte hans komposisjoner på Blå i Oslo.

Foruten Vidar Johansen sin musikk, består konsertrepertoaret til bandet også av komposisjoner skrevet av Rune Klakegg og Tine Asmundsen.

Vidar Johansen (tenor-, sopran,- baryton- og altsaksofon, fløyte, bassklarinett, arrangør og komponist) f.1953. Har spilt i en rekke sammenhenger og band, Lotus, Kråbøl, Lille Frøen, Out to Lunch, Søyr, Vidar Johansen Trio osv. Se også: http://www.jazzarkivet.no/

Roy Nikolaisen (trompet/ flygelhorn) f. 1964. Har spilt med Sigurd Køhn, Staffan William Olsson, Tom Lund/Trio de Janero, Changes osv.

Rune Klakegg (pianist/ komponist)) f.1955. Har spilt i en rekke sammenhenger og band, egen trio og duo, Cutting Edge, Out to Lunch, Søyr osv. Se også: http://www.notam02.no/cl/artists/klakegg.htm

Tine Asmundsen (kontrabass) f. 1963. Utdannelse fra Østlandets Musikk Konservatorium og University of Wisconsin Madison, USA . Spilt med bl a Harmonius Wail, Girl Talk, Einar Iversen.

Svein ”Chrico” Christiansen (trommer) f. 1941. Har spilt med en rekke kjente norske og utenlandske musikere, Terje Rypdal, Karin Krog, Kringkastningsorkesteret, Oslo Filharmoniske, NRK’s storband osv. Se: http://www.jazzarkivet.no/

 
19.04 Parkteatret
BLÅROLLINGER: CELIO DE CARVALHO
1200 entré 50,- / medl. 50,- / stud. 50,-

pTil vårens siste Blårollinger har vi invitert brasilianske Celio de Carvalho. Celio er en gammel kjenning på Blårollinger, sist var han på besøk for et år siden. Vi kan nemlig aldri få nok av denne artistens utrolige evne til å engasjere både store og små!

Celio de Carvalho er en jazzmusiker fra Rio de Janeiro. Han har vært medlem av gruppa Trio de Janeiro, som i 1993 fikk Spellemannprisen for debutalbumet ”Brazilikum”. Celio ga ut sin første solo-CD i 1996, “Celio – Avenida Brasil”. Den mangesidige musikeren er godt kjent med og i musikkmiljøene i både Rio og Oslo.

Forrige gang han besøkte Blårollinger opplevde vi Celio spille, synge og fortelle fra musikkskattene i hjemlandet Brasil. Det var karnevalssanger, sanger til fortellinger, og musikk som bare er til for øret og hjertet.

Vi gleder oss til et gjensyn med denne fantastisk engasjerende artisten, og håper at du tar turen!

Billetter koster 50 kr for alle rockeunger over 2 år. Dørene åpner kl 12, og konserten starter kl 13 presis. Vi holder som vanlig til på Parkteateret på Grunerløkka i Oslo og der kan du kjøpe deilige vafler og blå brus.

 
19.04 Mono
DeathJazz: Budding Rose
2000 entré 100,- / medl. 100,- / stud. 100,-

Det er rett og slett en urpremière når ”Budding Rose” entrer scenen i kveld. Duoen består av Terje Johannesen og Line Horntveth som har kjent hverandre i en årrekke. Både Horntveth og Johannesen har bein i flere musikalske leire og liker å eksperimentere med flere forskjellige uttrykk, noe som kommer godt fram i dette prosjektet. Hver for seg har de mange års musikalsk erfaring fra Jaga Jazzist, Odd Børretzen, Odd Norsdstoga Allstars, Marit Larsen, Hanne Hukkelberg, Home Groan og Lars Bremnes Orkester for å nevne noen. Terje Johannesen har også laget musikk til ulike teateroppsetninger med Thesbiteateret, Nationaltheateret, Riksteateret og Det Norske Teater, samt radioteater for NRK. Navnet ”Budding Rose”, henspiller på et dikt av den britiske mystikerforfatterinnen Emily Brontë (1818-1848) som blant annet skrev klassikeren ”Stormfulle Høyder”, samt en mengde dikt i løpet av sitt korte liv. Allerede i 2004 ble noen av disse diktene tonesatt av Johannesen til Torshovteaterets oppsetning ”Roe Head”, som handlet om forfatterfamilien Brontë, og i kjølvannet av denne forestillingen har musikken kommet til. Fra de helt vare sangene til det mer utagerende og nesten desperate blir Brontës over 150 år gamle tekster vekket til live som en rosenknopp.

 
19.04 Herr Nilsen
JAM
2200 entré Gratis! / medl. Gratis! / stud. Gratis!

 
20.04 Nasjonal jazzscene, Victoria
MARILYN MAZUR SESSION
1900 entré 150,- / medl. 50,- / stud. 50,-

Arve Henriksen (trp)
Klavs Hovman (bs)
Olga Konkova (pno)
Marilyn Mazur (perc)

På sin tredje session presenterer Marilyn Mazur en ny og spennede kvartett.

Arve Henriksen er et av norsk jazz unikum, med en helt egen behandling av toner og musikk. Han har alltid vært opptatt av å forme lyder og har brukt mye tid på å utvikle en varm lyd i trompeten. Arve Henriksens trompet har et ubegrenset potensial for tone- og lydvariasjoner vi enda ikke har hørt. Han slapp nylig sin fjerde soloplate Cartography til strålende kritikker og er utnevnt til Artist in Residence for Moldejazz 2009.

Olga Konkova er født og oppvokst i Moskva, der hun fikk sin grunnutdanning som pianist og gikk på russisk musikkhøyskole. Hun studerte deretter ved Berklee School of Music i USA, der hun møtte bassisten Per Mathisen og ble med ham til Norge i 1994. Hun vekket umiddelbar oppsikt i hovedstadsmiljøet som en briljant jazzpianist og startet eget band som har utgitt fem plater. Konkova spiller også med Sernet Å Fyre, Ensemble Denada og har gjort prosjekter med blant annet Audun Kleive, Marilyn Mazur og Bill Bruford.

Klavs Hovman trakterer kontrabass og elbass innenfor et vidt spekter av rytmiske sjangre. Han har arbeidet tett sammen med Marilyn Mazur i mange år og har dannet utallige bandprosjekt med henne. Mest kjent er kanskje Future Songs og Marilyn Mazur Group.

Marilyn Mazur liker musikk som er telepatisk,
overraskende, emosjonell, varm, levende; fra den sarte lyriske via
mystiske groover til kraftfull og vill energi...

Marilyn Mazur ble født i New York i 1955, og har bodd i Danmark siden hun var 6 år. Som ung spilte hun piano og danset klassisk ballett. Hun er utdannet
fra Royal Danish Academy of Music, men er i stor grad selvlært på de
instrumenter hun trakterer. Fra 1975 jobbet hun som perkusjonist/trommeslager/sanger i ulike band på den danske jazzscenen. I 1985 ble hun plukket opp av selveste Miles Davis som hun turnerte verden over med. Hun har også turnert med legender som Gil Evans og Waye Shorter, samt jobbet med det meste som kan krype og gå av skandianiske store jazznavn (Bobo Stenson, Palle Mikkelborg, Arild Andersen, Nils Petter Molvær osv..)

Mazur er i dag aktiv med et utall prosjekter, blant annet Future Song, Percussion Paradise, samarbeid med Jan Garbarek, trio med Anders Jormin og Per Jørgensen osv. Hun er også en meget aktiv komponist for andre ensembler, teater- og danseforestillinger. Hun var Artist in Residence under Moldejazz i
fjor, og vi er derfor meget stolte av å presentere sessions på Nasjonal
jazzscene med denne unike artisten.

Marilyn Mazur på Myspace



MARILYN MAZUR SESSION 06.04.2009 - 20:00

MARILYN MAZUR SESSION 13.04.2009 - 20:00

MARILYN MAZUR SESSION 20.04.2009 - 20:00

MARILYN MAZUR CELESTIAL CIRCLE 27.04.2009 - 20:00
 
20.04 Sound of Mu
Elbjörn Sensor
2000 entré TBA / medl. TBA / stud. TBA

Elbjörn Sensor er:, Maria Norseth Garli - vokal, Kim Aksnes - trompet, Gus Loxbo - bass, Niclas Skagstedt - piano, Emil Sjunnesson - trommer

 
 

20.04 Mir, Toftes gate 69
REVOLVER Europaturnè
2000 entré 50,- / medl. 50,- / stud. 50,-

Velkommen til vår turnèstart på Cafè Mir mandag 20. april kl.21.00.

REVOLVER! er den blodsprutende improvisasjonsduoen fra Oslo, bestående av Fredrik Kirkevold [trommer] og Kim Johannesen [gitar].

Fredrik Kirkevold og Kim Johannesen har spilt sammen i forskjellige konstellasjoner i flere år, og har etterhvert opparbeidet et tett samspill. Duoen kan sees på som en slags lekegrind for begge musikere, der de kan utfolde seg med sine personlige uttrykk, eksperimentere og utvikle nytt materiale gjennom improvisasjon. Musikalsk varierer musikken fra den vareste lille summing til enorme krafteksplosjoner, og blir alltid fremført med lydhør kommunikasjon og innlevelse.

Presse:
Seth Werkheiser, Buzzgrinder, om vår konsert by:Larm 20.02.09:
"I like noisy stuff. REVOLVER! was a very noisy and disjointed band that I loved. Their drummer, Fredrik Kirkevold, was amazing. Along with guitarist Kim Johannesen, the two created complete improvisational mayhem - and I grinned ear to ear the whole time."

Cris Monsen, by:Larm News, om vår konsert på by:Larm 19.02.09:
"(...) REVOLVER! reveal themselves as no ordinary noise makers (...) When the duo lock together, they create purposeful grooves, at times both jazzy and heavy, and seeing as they are not afraid to slow things down, their music has great range and possibilities."

Turnèen er støttet av MFO's vederlagsfond, UD, Norsk Kulturråd og Norsk Jazzforum. Takk!

Kim Johannesen - gitar, Fredrik Kirkevold - trommer
 
21.04 Nasjonal jazzscene, Victoria
FRAMTIDA I NORSK JAZZ
1830 entré 100,- / medl. 50,- / stud. 50,-

NB! Konsertstart kl 20. Dørene åpner kl 19.30
Åpent for ungdom under 18 år i følge med foresatt.

For femte gang inviterer Østnorsk og Sørnorsk jazzsenter til å lytte til Framtida i norsk jazz; en miniturné med femten unge jazzutøvere. I en knallhard demokonkurranse har vi valgt ut fire band som representerer bredde, kvalitet og nyskaping - og som forteller oss at Framtida i norsk jazz er lys og mangfoldig!

Medlemmene i JAZZHUE, SAFE, GRAPEFRUIT MOON og SYNNE SANDEN BAND er alle i alderen fra 16 til 21 år og kommer fra små og store steder fra Grimstad i sør til Volda i nord. De studerer musikk på ulikt nivå ved musikklinjene ved Dahlske vgs. i Grimstad, Vågsbygd vgs. i Kristiansand og Skien vgs, og noen har gått videre til Sund folkehøgskole i Nord-Trøndelag, Griegakademiet i Bergen og til jazzlinja ved NTNU i Trondheim.

I april samler vi hele gjengen og sender dem ut på en miniturné til Oslo og Arendal, hvor de får spille på to av landets ledende jazzscener.

JAZZHUE studerer på musikklinja ved Dahlske vgs. i Grimstad og er fra 16-19 år.  Spilleglede og muligheten til å utrykke seg gjennom musikk er det mest vesentlige for bandmedlemmene. De begynte å spille jazz for to år siden, og dette er noe de stortrives med. Bandet spiller stort sett standardlåter, men har også begynt å spille egenkomponert musikk. Som forbilder figurerer blant andre Clifford Brown, Staffan William-Olsson, Tord Gustavsen, Jaco Pastorius og Esbjörn Svensson.
Karl Haugland Bjorå - gitar, 17 år fra Evje og Hornes, Aleksander Gundersen - trompet, 19 år fra Grimstad, Eivind Bergem Strand - piano, 17 år fra Risør, Simen Aasen - bass, 18 år fra Lillesand, Halvard Nystrøm - trommer, 16 år fra Lillesand

GRAPEFRUIT MOON er et nyoppstartet band med medlemmer som møttes for første gang da de gikk på Sund FHS 2006/2007. Marte Eberson og Ingrid Helene Håvik har spilt en del sammen i duoformat det siste året, og har nå utvidet besetningen med trommeslager Mats M. Jensen. "Vi har et lekent og oppriktig uttrykk og tror det kan nå ut til et stort publikum," sier de. Forbilder og referanser for dette bandet er Svein Finnerud trio, Wildbirds and Peacedrums, Hanne Hukkelberg, Bob Dylan, Tony Williams og Patti Smith.
http://www.myspace.com/haavikeberson 
Ingrid Helene Håvik - vokal, 21 år fra Ålesund, Marte Maaland Eberson - piano, 21 år fra Oslo, Mats Mæland Jensen - trommer, 21 år fra Nedre Eiker

SYNNE SANDEN BAND består av fem ungdommer fra tre forskjellige videregående musikklinjer.  Vokalist Synne Sanden går siste året i Skien, mens trommis Vegard Lauvdal og saksofonist Trygve Rypestøl går siste året på Vågsbygd i Kristiansand, og gitarist Karl H. Bjorå går andre året på Dahlske i Grimstad sammen med bassist Simen Aasen som går tredje året. Kvintetten begynte å spille sammen høsten 2008, og spiller Synne Sandens komposisjoner, i et nyskapende og melodiøst, men samtidig eksperimentelt, landskap.  Uttrykket spenner fra det vare og lavmælte til energifylt og røft, der det minimalistiske, men samtidig fyldige er sentrale kjennetegn. Musikerne er inspirert av mange forskjellige artister og sjangere som er med på å gjøre uttrykket nyskapende, personlig og variert. Tom Waits, Thomas Dybdahl, Sidsel Endresen, Susanna, John Coltrane, Torun Eriksen, Petter Wettre, Bugge Wesseltoft og Björk blant artistene medlemmene i bandet hører mye på.
http://www.myspace.com/synnesanden
Synne Sanden - vokal, 19 år fra Nissedal,  Karl Haugland Bjorå - gitar, 17 år fra Evje og Horndal, Simen Aasen - bass, 18 år fra Lillesand, Vegard Lauvdal - trommer, 18 år fra Flekkefjord, Trygve Rypestøl - saksofon, 18 år fra Kristiansand.

SAFE ble startet ved Sund FHS i 2008. Grunnbesetningen er en trio med bass, gitar og piano, men på konserter samarbeider de med unge lovende trommeslagere fra Østlandet. Musikken er laget med stor bevissthet på komposisjon og form, og bandet beveger seg ut av den tradisjonelle jazzformelen med enkel "head" og påfølgende kor, også kalt kø-jazz. Bandet bruker besetningen med to akkordinstrumenter for alt den er verdt, og utnytter register, unisont spill, kontrasterende stemninger og klangvariasjoner. Det presenteres lett gjenkjennelige melodier, men i løpet av låtene kan det også bli helt fri improvisasjon. SAFE er influert av Keith Jarrett, 60-talls modaljazz og Eirik Hegdal, men de trekker inn elementer fra R&B, rag-time, så vel som støymusikk i komposisjonene.
http://www.myspace.com/safetrio
Eirik Aksnes - gitar, 21 år fra Kvinnherad, Simon Sandvik - bass, 21 år fra Bømlo, John Inge Leira Bjøringsøy - piano, 21 år fra Volda, Tore Ljøkelsøy- trommer, 20 år fra Oslo  
 
21.04 Blå, Brenneriveien 9
JAZZ PÅ GØLVET: PARALLAX
2100 entré 100,- / medl. 50,- / stud. 50,-

Akustisk jazzserie midt på Gølvet inne på BLÅ. Avholdes månedlig. Serien er støttet av Norsk Kulturråd.

Denne norske trioen spiller lydhør og leken improvisasjonsmusikk som har referanser til tradisjonell jazzmusikk, asiatisk musikk så vel som abstrakte lydlandskaper. Raslende, knitrende, smygende og melodiøst beveger musikken seg fra det lavmælte hviskende til det intenst suggerende. Musikken kan minne om et musikalsk haikudikt- den foregår her og nå, setter deg inn i en bestemt stemning og kan ta overraskende vendinger.

Parallax består av: Stian Omenås (trompet, perkusjon,++), Are Lothe Kolbeinsen (gitar, preparert gitar) og Ulrik Ibsen Thorsrud (trommer, perkusjon)

Turneen går denne våren litt omkring i Norge, til Berlin og rundt i Storbritania.

www.myspace.com/parallaximpro

 
22.04 Nasjonal jazzscene, Victoria
SHINING + STIAN WESTERHUS SOLO
1900 entré 175,- / medl. 125,- / stud. 125,-

JØRGEN MUNKEBY - saksofon, gitar, Akai EWI og vokal
ANDREAS ULVO - keys
EVEN HELTE HERMANSEN - gitar
TORSTEIN LOFTHUS - trommer
MORTEN STRØM - bass

STIAN WESTERHUS - gitar

Dobbeltkonsert med to av landets mest særpregede og ekspressive acts!

Shining har gått gjennom en formidabel utvikling under ledelse av låtskriver og frontmann Jørgen Munkeby (ex Jaga Jazzist) og fremstår idag som en hardtslående og meget vital kvartett med tråder til metal, jazz, filmmusikk, klassisk og samtidsmusikk. Munkeby er, som mange andre unge norske musikere, ikke lysten på å stivne i én sjanger, men heller hente inspirasjon fra en rekke steder. Pressen har droppet navn som The Mars Volta, Slayer, Mahavishnu Orchestra, King Crimson, This Heat, Ornette Coleman, Ligeti og Messiaen i sine forsøk på å beskrive musikken, noe som vitner om et spennende band som nekter å la seg sette i bås. Shinings musikalse landskap er hardtslående og variert med tunge riff, filmatiske tema og innslag av jazz og samtidsmusikk.

Munkeby var medlem av Jaga Jazzist i mange år, og spiller nå blant annet med Chrome Hill og skriver musikk for film, teater og dans. Trommis Torstein Lofthus er en av Norges mest brukte studiomusiker og har spilt med et stort antall pop, rock og jazzband. Nylig gjestet han Victoria sammen med Elephant9. Even Helte Hermansen er en kompromissløs frijazzgitarist som er like konfortabel med Meshugga som John Coltrane. Pianist Andreas Ulvo begynner å opparbeide seg en særs fin posisjon i norsk jazz og tilfører Shining både Wolhteperierte Klavier og Bitches Brew.

Shining på nett

Stian Westerhus har i løpet av de siste årene markert seg som en
av de mest nyskapende, eksperimenterende og kompromissløse
gitaristene på den norske musikkscenen, og har mottatt en rekke
priser i norge og utlandet. Han har klart å ta den elektriske gitaren dit den sjelden har vært før, og utviklet sitt eget tonespråk på et instrument tynget av populærmusikkens ikoniske standardisering.

Jazz og improvisasjon er utgangspunktet for den ekspressive musikken, men fri impro, støy, folkemusikk, metall og skitten rock er like klare referanser for hans musikalske ståsted. Under Molde Jazz Festival 2008 spilte Stian ene og alene for et utsolgt Forum etterfulgt av stående applaus! Våren 2009 kommer solodebutalbumet på plateselskapet Rune Grammofon’s splitter nye sub-label, og jungeltelegrafen har spredt panegyriske rykter etter de nylige solokonsertene under All Ears-festivalen og by:larm.

Stian Westerhus spiller med bl.a. Puma, Monolithic, Jaga Jazzist, Bladed, Zanussi5, Khan, Eldbjørg Raknes og Fraud, og har bl.a. jobbet med Arve Henriksen, Terje Isungset, Kjetil Møster og Paal Nilssen-Love, såvel som
utenlandske musikere som den prisbelønte pianisten Matthew Bourne (UK), gitarist David Stackenäs (S), Eiko (CH) og mange flere.

Hør Stian Westerhus på Myspace
 
23.04 Nasjonal jazzscene, Victoria
NEIL COWLEY TRIO (UK) support: EVA KRISTINE BJERGA HAUGEN
1900 entré 170,- / medl. 120,- / stud. 120,-

NEIL COWLEY TRIO konsertstart kl 21.30
NEIL COWLEY - piano
RICHARD SALDLER - bass
EVAN JENKINS - trommer

EVA KRISTINE BJERGA HAUGEN konsertstart kl 20.30
EVA KRISTINE BJERGA HAUGEN - vokal
ESPEN ERIKSEN - piano
LARS TORMOD JENSET - bass
ANDREAS BYE - trommer

Vidunderbarnt Cowley ble født i London og spilte Shostakovich' pianokonsert for et fullsatt Queen Elizabeth Hall i London som ti-åring. Senere snudde han ryggen til den klassiske musikken og satset på popen - nå befinner han seg i et musikalsk landskap som best kan beskrives jazz med med rocke-energi, ofte sammenlignet med band som Jaga Jazzist, EST og Acoustic Ladyland.

Cowley har fått et navn rundt i Europa og har spilt på store festivaler som blant annet Tampere Jazz Festival og North Sea Jazz Festival. Han kommer til Nasjonal jazzscene med sin egen trio. Hittil har de gitt ut to kritikerroste album.

The Neil Cowley Trio på nett

Hør The Neil Cowley Tro på myspace

Det er mange som begynner å få øynene opp for vokaltalentet Eva Kristine Bjerga Haugen. Hun går for tiden i 3. klasse på Jazzlinja ved Universitetet i Stavanger og hun har bakgrunn som klassisk pianist. 15 år gammel debuterte hun som klaversolist med Norsk Kringkastingsorkester, men hun gikk etter hvert over til å studere jazzvokal. De senere årene har hun blant annet jobbet med blant annet Terje Isungset, Stein Inge Brækhus, Tor Yttredal, Svein Folkvord, Morten Mølster og Stavanger Symfoniorkester.
 
23.04 New Orleans Workshop jazzclub på Herr Nilsen
CHRISTIANIA 12
2000 entré 100,- / medl. 50,- / stud. 30,-

Peter Opsvik (sax), Ola Rønnow (trb), Øistein Isachsen (klar/sax), Arild Berger (pno), Svein Otto Aarbostad (bass), Bjørn Olufsen (drs), Totti Bergh (sax), Tore Jensen (trp), Per Borthen (trp), Aage Teigen (trb), Anders Bjørnstad (trp), Børre Frydenlund (git/bjo/voc)

 
23.04 Buckleys, Lille Grensen 7
Blue Sonic Fuel
2000 entré 100,- / medl. 100,- / stud. 100,-

Funky souljazz for the starving masses.
Roy Powell – hammondorgel, Staffan William-Olsson – gitar, Andreas Bye – trommer

 
25.04 New Orleans Workshop jazzclub på Stortorvets Gjæstgiveri
UNDECIDED JAZZBAND M/HELENE SANNEM HEIAN
1330 entré Gratis! / medl. Gratis! / stud. Gratis!

Egil Aarum trp, Stian Rekvin sax, Kjell Martinsen pno, Yngvar Ravneng bass, Stein Mathisen drms.

 
25.04 New Orleans Workshop Jazzclub i foajeen på Konserthuset
LESS IS MORE
1400 entré Gratis! / medl. Gratis! / stud. Gratis!

Peter Opsvik sax, Håkon Storm-Mathisen guit, Svein Gusrud bass, Finn Torgersen drms

 
25.04 Oslo Jazzforum på Herr Nilsen
Bjørn Vidar Solli kvartett
1600 entré 100,- / medl. 100,- / stud. 100,-

Bjørn Vidar Solli - gitar / Erlend Slettevoll - piano / Ole Morten Vågan - bass / Erik Nylander - trommer

 
25.04 Norges musikkhøgskole
KLASSEKONSERT JAZZPIANO
1800 entré Gratis! / medl. Gratis! / stud. Gratis!

Dag-Filip Roaldsnes - piano / Lars Andreas Aspesæter - piano / Arthur Kay Piene - piano / Lars Jakob Rudjord - piano / Vojtech Prochazka - piano / Jonas Cambien - piano / Astrid Elisabeth Pedersen - sang / Mikhail Alperin - piano
Program : WE PLAY OURSELVES

Misha Alperins studenter spiller (og synger) egne og hverandres komposisjoner på ett eller flere flygler.

 
25.04 Oslo Jazzforum på Herr Nilsen
Oddbjørn Blindheim trio
2000 entré 150,- / medl. 150,- / stud. 150,-

Trioen har neva litt i kista til Horace Silver og leita fram låtar av den gamle mester - både kjende og meir ukjende. Andre av dei tidlige funkpianistane er også med - Timmons, Bryant, Newborn med fleire.
Oddbjørn Blindheim - piano, Terje Venaas - bass og Roger Johansen - trommer

 
26.04 Gamle logen
History of piano jazz – Jan Lundgren
1500 entré 275,- / medl. 275,- / stud. 275,-

”HISTORY OF PIANO JAZZ” – Jan Lundgren tolker pianojazzhistoriens fremste stilskapere.
Verdenspianisten Jan Lundgren har i denne unike konserten generøst tatt for seg oppgaven med å presentere og tolke ikke mindre enn 16 av verdens fremste stilskapere innen pianojazz.
Konserten har høstet strålende kritikker og tilbakemeldinger fra musikkelskere i Sverige, både i allmenheten og fra pianojazzinteresserte spesiellt. Under denne konserten får man nyte av Jan Lundgrens formidable følelse og teknikk, men får også gjenoppleve historiske pianojazzgiganter i Jan Lundgrens inspirerende tolkninger. For første gang i Norge, er vi stolte av å presentere et historisk stormøte på vår Steinway i Gamle Logen. Les mer om konserten på www.historyofpianojazz.com.

Dørene åpner kl. 15.00, konserten begynner kl. 16.00
Billetter kr 275,-.
Billetter på Gamle Logens billettkontor. Mandag til fredag 8.30 - 15.00, tlf: 22332266, e-post: resepsjon@logen.no. Også på Billettservice, tlf: 81533133 eller på Posten.

Konserten produseres av Dag Landvik.

 
26.04 Kampenjazz
Solborg 4
2000 entré 150,- / medl. 100,- / stud. 100,-

Mark Solborg(gitar), Anders Banke (tenorsax og klarinet) Jeppe Skovbakke (bas) Bjørn Heebøll (trommer).


Storfint besøk fra Danmark!
”Mark Solborg skal have ros for gruppens sound - det er beskidt og råt som det skal lyde. Det her har en international lyd som mange andre kunne lære noget af. Det giver en autencitet og ærlighed til musikken som man ikke kan få nok af. På "Winter Wig" præsenterer gruppen igen det her uforklarlige underspillede og alligevel udstrakte sammenspil, der skaber en nerve man bliver afhængig af. Her behøves ingen elektroniske dikkedarer og andet moderne habengut for at få det til at lyde moderne og cool. Gode arrangementer klarer det fint alene. Man fristes til at kalde gruppen for "Den danske Dave Holland Group". Jo tak mine damer og herrer - vi er på enkelte numre oppe i de luftlag hvad intensitet angår. Pladen krydres af ballader med flotte og vedkommende soli, der manifesterer gruppen som noget af det absolut bedste i dansk jazz lige nu."
Anmeldt av Nicolai Krag Nielsen.-Jazznet

 
27.04 Nasjonal jazzscene, Victoria
MARILYN MAZUR CELESTIAL CIRCLE
1900 entré 200,- / medl. 150,- / stud. 150,-

MARILYN MAZUR's CELESTIAL CIRCLE
Session spesial

MARILYN MAZUR - perkusjon
JOSEFINE CRONHOLM - vokal
JOHN TAYLOR - piano
KLAVS HOVMAN - bass

Celestial Circle ble formet som et prosjekt til en avslutningskonsert på Molde Jazzfestival i byens domkirke, derav inspirasjonen til gruppens navn. Den klanglige kjemi og gjensidige forståelse gikk opp i en høyere (himmelsk..) enhet ved første møte, og Marilyn ville fortsette å utforske denne sirklen og den innbyrdes kommunikasjon.

Gruppens fire både følsomme og kraftfulle musikere har virkelig felles berøringsflater i de eteriske luft og tonelag, og en bred palett av farger å utrykke seg igjennom. Musikken, som i hovedsak er komponert av Marilyn Mazur, er akustisk, melodisk, groovy, dyp og rørende.

Velkommen til en monumental avslutning av Mazurs sessions på Nasjonal jazzscene!

Marilyn Mazur på Myspace



MARILYN MAZUR SESSION 06.04.2009 - 20:00

MARILYN MAZUR SESSION 13.04.2009 - 20:00

MARILYN MAZUR SESSION 20.04.2009 - 20:00

MARILYN MAZUR CELESTIAL CIRCLE 27.04.2009 - 20:00
 
27.04 Nasjonal jazzscene, Victoria
MARILYN MAZUR CELESTIAL CIRCLE
2000 entré 100,- / medl. 150,- / stud. 100,-

MARILYN MAZUR's CELESTIAL CIRCLE
Session spesial

MARILYN MAZUR - perkusjon
JOSEFINE CRONHOLM - vokal
JOHN TAYLOR - piano
KLAVS HOVMAN - bass

Celestial Circle ble formet som et prosjekt til en avslutningskonsert på Molde Jazzfestival i byens domkirke, derav inspirasjonen til gruppens navn. Den klanglige kjemi og gjensidige forståelse gikk opp i en høyere (himmelsk..) enhet ved første møte, og Marilyn ville fortsette å utforske denne sirklen og den innbyrdes kommunikasjon.

Gruppens fire både følsomme og kraftfulle musikere har virkelig felles berøringsflater i de eteriske luft og tonelag, og en bred palett av farger å utrykke seg igjennom. Musikken, som i hovedsak er komponert av Marilyn Mazur, er akustisk, melodisk, groovy, dyp og rørende.

Velkommen til en monumental avslutning av Mazurs sessions på Nasjonal jazzscene!

Marilyn Mazur på Myspace



MARILYN MAZUR SESSION 06.04.2009 - 20:00

MARILYN MAZUR SESSION 13.04.2009 - 20:00

MARILYN MAZUR SESSION 20.04.2009 - 20:00

MARILYN MAZUR CELESTIAL CIRCLE 27.04.2009 - 20:00
 
28.04 Nasjonal jazzscene, Victoria
UHØRT! SILJE KARLSEN KVARTETT
1900 entré 100,- / medl. 50,- / stud. 50,-

SILJE KARLSEN - Vokal, komposisjon og tekstforfatter
THOMAS TORSTRUP - Rhodes, synth og effekter
TRYGVE FISKE - El- og kontrabass
HENNING CARLSEN - Trommer, perkusjon og effekter

Bandet spiller elektroakustisk pop med nerve, særpreg og med en forkjærlighet til den enkle og vakre melodi. Låtene og tekstene er skrevet av Silje Karlsen og omhandler hverdagen, kjærligheten, fremtiden, håp og tanker.  Som referanser kan Hanne Hukkelberg, Beady Belle, Anthony and the Johnsons og Torun Eriksen nevnes.

Silje Karlsen på myspace
 
28.04 Herr Nilsen
Hilde Louise Asbjørnsen & Orchestra
2000 entré 200,- / medl. 200,-

Etter en lang høst på veien med hovedrollen i Riskteatermusikalen Little Me, kan Hilde Louise endelig vie seg helt og holdent til musikken. I april reiser hun ut på turne med orkesteret sitt og låter fra suksessalbumet Sound Your Horn.

Pressesitater:
"Hun har alt som skal til for å bli en stor internasjonal stjerne." 6/6 Aftenposten
"Du får lyst til å bli med henne hjem." 6/6 Nettavisen

"Sprudlende eleganse". 6/6 Romerikes Blad

"Våren er kommet, og Hilde Louise Asbjørnsen er et talent i full og fargerik blomstring.". 5/6 Dagbladet

"Dette er Hilde Louise Asbjørnsens storverk.". Dagsavisen

"Så egenartet, så sårt, så tøft!". Vårt Land

 
29.04 Nasjonal jazzscene, Victoria
FRODE GJERSTAD - CIRCULASIONE TOTALE ORCHESTRA
1900 entré 170,- / medl. 120,- / stud. 120,-

FRODE GJERSTAD - saksofon, klarinett
BOBBY BRADFORD - kornett
SABIR MATHEEN - tenorsaksofon, klarinetter, fløyter
NICK STEPHENS - bass
PER ZANUSSI - bass
MORTEN OLSEN - elektronikk, trommer
ANDERS HANA - gitar
LASSE MARHAUG - elektronikk
BØRRE MOLSTAD - tuba, elektronikk
HAMID DRAKE - trommer
STINE MOTLAND - vokal
JON HEGRE - lyd

CTO ble startet i 1984 og har hele tiden hatt musikere som har kommet og gått. Til Stavanger 2008 ble det satt sammen et nytt band for anledningen og består av noen av de musikerne som har betydd mye for Frode Gjerstad gjennom en lang karriere. Med et aldersspenn mellom yngste og eldste på ca 50 år er dette bandet en slags levende sammenfatning over friimprovisasjonens historie med mange ulike tradisjoner innen sjangeren.
 
Bandet presenterer en unik blanding av akustisk, elektrisk forsterket og elektronisk musikk. All musikk er improvisert. Dette prosjektet er en feiring av den improviserte musikken!
 
Ensemblet ga i 2008 plata ”Open Port”. Denne plata sammen med to andre norske utgivelser i 2008, ble av Dagbladet valgt til årets norske jazzplate. All About Jazz i New York valgte samme plate som ”best large ensemble CD of 2008”. 
 
Frode Gjerstad (N) saksofon/klarinetter,  har gjennom  40 år jobbet med fri improvisert musikk, men det var først gjennom sitt samarbeide med John Stevens som startet i 1981, at han fikk internasjonal oppmerksomhet. Han har gitt ut ca. 60 plater som ledere/co-leder.  

Morten J. Olsen (N) elektronikk/trommer, har de siste årene gjort seg sterkt gjeldende innen europeisk improvisasjonsmusikk som medlem av MoHa, Ultralyd mfl ensembler. Han spiller trommer, men er også en dyktig utforsker av elektronikk og vil i denne sammenhengen spille elektronikk, trigget fra trommene.
 
Anders Hana (N) elgitar,  er fremfor alt en av de mest lovende gitarister i kongeriket. Han spiller mye med Morten Olsen i ulike kombinasjoner og er gitarist i Noxagt.
 
Nick Stephens (UK) kontrabass, spilte i mange år med John Stevens. Han har også spilt mye med Sør-Afrikanerne Dudu Pukwana og Louis Moholo.
  
Hamid Drake (US) trommer, er en av de mest etterspurte amerikanske trommeslagere i dag. Han har spilt med ”alle” fra Don Cherry via Yousef Lateef til Peter Brøtzmann og Pharoah Sanders. Sammen med William Parker utgjør han et superkomp. En meget allsidig trommeslager med et personlig uttrykk.
 
Per Zanussi (N) bass, er en av våre fremste bandledere og bassister. I Zanussi 5 har han vist at han kan komponere spennende musikk og lede et band med en frisk profil. Han spiller dessuten med flere av de fremste skandinaviske musikerne i ulike band.
 
Børre Mølstad (N) tuba/elektronikk, er en av de unge norske musikerne som ikke er redd for å gå nye veier og kombinere sin tuba med elektronikk og uvante lyder og teknikker.
 
Sabir Mateen (US) er en amerikansk musiker som har spilt med Cecil Taylor, William Parker, Hamiid Drake og en rekke andre store musikere. En kraftfull tenorist som også spiller klarinetter og fløyter.
 
Bobby Bradford (US) kornett, spilte med Ornette Coleman tidlig på 60-tallet. Hans varme tone og frasering er hans kjennemerke. Har spilt med mange av jazzlegendene og er en stolt bærer av frijazztradisjonen.

Frode Gjerstad på nett
 
Lasse Marhaug (N) elektronikk, er Norges ukronte støykonge. Har  gjennom innspillinger med mange ulike utøvere etablert seg som et internasjonalt spennende navn. Han er stilistisk altetende: fra black metal til akustisk friimprovisasjon.
 
 
29.04 Mono
DeathJazz: Murmur
2000 entré 100,- / medl. 100,- / stud. 100,-

Murmur har utviklet et lydbilde bestående av skingrende mekanikk, droner, skjøre melodier og skeive rytmer. Ofte er det vanskelig å spore lydkilden, da alle musikerne velger unkonvensjonelle tilnærminger til instrumentene sine. I denne omgang spiller Murmur konserter i Stavanger og Trondheim i tillegg til DeathJazz. I mai spiller de inn plate, og en turné til Kina og Sør-Korea i november er under planlegging.

Musikerne i Murmur er også å finne i andre musikalske sammenhenger, som blant annet Ballrogg, Mural, Akiyama/Taxt/Lønning/Reinertsen, BOL og Trondheim Jazzorkester.

 
30.04 Nasjonal jazzscene, Victoria
KOBERT
2000 entré 150,- / medl. 100,- / stud. 100,-

INGRID LODE - vokal
DANIEL FORMO - hammondorgel
ERIK NYLANDER - trommer

Kobert har, med sin spesielle besetning vokal, orgel og trommer, utviklet et særegent uttrykk i skjæringspunktet mellom eksperimentell pop og samtidsjazz. Nytt er at den eminente sangeren, låtskriveren og tekstforfatteren Siri Gjære står bak tekstene som rammer inn låtene! Det blir skarpere brodd, mer intensitet og mer dristig for de som kjenner til bandet fra før. Det finnes både referanser til elektronisk popmusikk og akustisk jazz, men uttrykket er helt eget for Kobert.

I 2007 vant Kobert et stort stipend fra Sparebank1 Midt-Norge for å lage et bestillingsverk for Trondheim Jazzorkester. Musikken ble fremført av Kobert og Trondheim Jazzorkester for et begeistret publikum under Moldejazz i 2008, og sendt direkte på radio i NRK P2.

Hør Kobert på Myspace